Friday, December 24, 2010

Sedap Nya....


Esok cuti... ingat nak cuba try resepi ni... tgk pics muffin tu nampak sedap jer kan..

:)

ish.. ish.. tak sabar rasanya... kalau la gambar ni bleh makan.. kan sedap.. Nyum..Nyum..














Muffin coklat pisang


Credit to:yani@myresipi.com


muffin coklat dengan pisang

Bahan-bahan ( 10 biji )

  • 100g pisang
  • 100g tepung gandum
  • 50g mentega-cairkan
  • 20g serbuk koko
  • 50g gula halus
  • 1 biji telur- suhu bilik
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 50ml susu segar
  • walnut secukupnya (optional)

Cara-cara

  1. Panaskan oven sehingga 180C. Pukul sedikit telur dengan garfu- tak perlu kembang.
  2. Masukkan gula, tepung gandum, serbuk koko dan baking powder ke dalam plastik. Tutup mulutnya dan goncang biar semuanya sebati
  3. Masukkan pisang ke dalam mangkuk. Lenyekkan dengan garfu.
  1. Masukkan pula susu segar ke dalam pisang tadi dan kacau
  1. Kemudian masukkan pula telur. Kacau biar sebati.
  1. Lepas tu masukkan pula tepung yg dalam plastik tadi dan kacau.
  1. Akhir sekali masuklah mentega cair tadi. Kacau biar sebati. Kemudian dengan sudu cedukkan ke dalam muffin cup. Isikan dengan 2/3 penuh.
  1. Letakkan walnut di atas setiap bekas muffin tadi. Bakar selama 25-30 minit.




P/s: semenjak mengandung baby 2nd ni.. asyik mengidam nak masak2 and makan jer.. tambah2 lagi kalu tgk gambar kek.. rasa cam nak makan jer .. :)

Thursday, December 23, 2010

Comel kan!!!!


Cute Baby Pictures

Credit to: allbabypics.com


Mudah-mudahan 2nd baby ni "baby girls".. hihi.. (berharap tp takut kecewa) Ya Allah, semoga harapanku dimakbulkan... tp takpela.. kita hanya merancang, Allah yang menentukan... Perangcangan dari-NYA yang paling sempurna.. Aku terima semuanya seadanya..

Tp kalu dapat baby boy lagi.. Abg Aidil ada kawan la nak main bola nnt.. hehe.. mesti makin gamat rumah nnt dgn telatah nakal anak2 aku..

:)
:):)
:):):)

Hish.. tak sabar rasanya.. skarang dah minggu ke 24 dah..(dah masuk 6 bulan).. next week on 28 dec nak scan lg.. mungkin dah boleh nampak jantina anak.. hehe..

:)

Tuesday, July 27, 2010

Zat-Zat Penting Sepanjang Kehamilan

Sila ambil berat apa yang anda makan ye wahai ibu @ bakal ibu semua... sebab apa yang dimakan menggambarkan apa yang akan dihasilkan nanti tau.. seelok2nya makan pemakanan yang sihat dan berZat ye... Gaya hidup dan corak pemakanan kita dan pasangan akan sedikit sebanyak mencerminkan kesihatan dan kecerdasan anak yang bakal lahir. seelok2nya kita kena ambil tahu dan selidik tentang sejarah alahan keluarga.

ketika mengandung, jika ingin mengambil sebarang ubat, pastikan dapat nasihat dari doktor dahulu supaya ubat tu nanti tak memudaratkan bayi dalam kandungan. para ibu juga harus mengambil zat-zat penting sepanjang tempoh hamil. antaranya :

  • Kalsium
wanita hamil digalakkan minum susu untuk keperluan kalsium yang cukup. boleh juga jika ingin ambil suplement kalsium dalam bentuk tablet, jika anda tak boleh minum susu.. ini untuk mengurangkan gejala kebas-kebas atau kekejangan sepanjang tempoh hamil. ia juga boleh mengurangkan risiko penyakit darah tinggi semasa hamil.

  • Zat Besi
Ia amat penting bagi membantu sel-sel darah merah dalam badan manusia dan mencegah anemia. keperluan zat besi lebih penting bagi wanita hamil kerana jumlah hemoglobin meningkat ketika itu terutama pada dua trimester terakhir. zat besi boleh didapati dalam daging merah, limpa, ikan bilis, tauhu & tempe.

  • DHA
Ia penting untuk perkembangan minda bayi dalam kandungan. berfungsi memantapkan perlihatan & otak bayi didalam kandungan. elok diambil dari usia kandungan 7 bulan. sumbernya boleh didapati dari makanan yang kaya dengan minyak omega seperti sardin & salmon.

  • Asid Folik
Salah satu unsur vitamin B yang terbentuk untuk mengelakkan kecacatan saraf tunjang (NTD), seperti spina bifida pada bayi yang belum lahir sebanyak 80%. tingkatkan pengambilan asid folik sebelum & ketika 12 minggu terawal kerana ketika inilah organ dan sistem badan bayi terbentuk. sumbernya boleh didapati dari sayur bayam, kacang buncis, kacang panjang, produk soya,kekacang, bijirin, buah-buahan sitrus, ayam serta ikan.

  • Air
Diperlukan minimum 10 gelas air masak setiap hari. sebagai variasi, boleh juga ambil jus buah-buahan atau yogurt.

Persediaan Sebelum Hamil


Apa lagi yang didambakan oleh pasangan yang baru mendirikan rumahtangga? semestinya kehadiran zuriat a.k.a anak sebagai pelengkap untuk menyempurnakan kehidupan suami isteri kan?..kan?

:)

sebagai bakal ibu perlulah membuat sedikit sebanyak persediaan untuk hamil.
bersedia ke untuk hamil? hamil untuk kali kedua? (ni untuk saya la ni.. hehe) pengalaman pertama kali hamil, susah jugak tau.. ingat senang ke para isteri2 kamu tu mengandung.24 hours tau bawak perut tu kehulu kehilir,tidur,makan,minum pendek kata kemane2 sajelah tau. tolong hargai sikit mereka ok!

:)




Persedian fizikal

1. Pastikan bakal ibu sihat
seelok2nya 3 hingga 6 bulan sebelum hamil, ibu perlu buat pemeriksaan kesihatan.ini penting untuk memastikan kesihatan ibu berada dalam keadaan yang baik.

2. Check berat badan
pastikan berat badan kita ok. jangan terlampau berat @ terlampau ringan.dan jangan sekali2 berdiet semasa hamil! ini penting supaya baby tak kekurangan zat.

3. Umur sesuai
umur sesuai untuk hamil diantara 20 hingga 35.kalau muda sangat mungkin takut ibu kurang bersedia dari segi mental & fizikal. kalau terlalu berumur, mungkin berrisiko tinggi.

4. Dapatkan suntikan pelalian
suntikan RUBELLA & HEPATETIS B sepatutnya telah diambil untuk mencegah penyakit berbahaya seperti jantung berlubang, penyakit hati, cacat anggota ataupun terencat akal bagi baby baru lahir. insyaallah dengan izin allah.

5. Pemakanan yang baik
sebelum hamil, sila pastikan tahap pemakanan bakal ibu memuaskan. ini untuk memastikan paras HEMOGLOBIN dalam darah stabil. Anemia @ kekurangan darah ketika hamil boleh membahayakan nyawa ibu tau.Paras yang ok adalah 10 - 14 gm peratus.

6. Pemeriksaan darah
ini penting untuk mengesan penyakit kelamin kursusnya SIFLIS sebab ia boleh menyebabkan kecacatan pada baby. ia juga boleh kesan pelalian rubella untuk mengelakkan kecacatan baby.

7. Ketahui kumpulan darah
bakal ibu perlu tahu apakah jenis darah anda. jenis darah terbahagi kepada ABO dan RHESUS. kumpulan ABO biasanya ok, tetapi jika anda berdarah -ve ia boleh menimbulkan beberapa masalah ketika mengandung.
INFO : jika ibu berdarah rhesus -ve berkahwin dengan suami yang berdarah rhesus +ve, ini akan menimbulkan masalah kepada kandungan. seperti keguguran, baby mati dalam kandungan & juga baby lahir dengan masalah kurang darah serta berpenyakit kuning. (semua ni hanya akan berlaku dengan izin allah)


Kelahiran anak akan mengubah budget anda. Oleh itu eloklah para bakal ibu & bapa sekalian merancang kewangan keluarga dari awal.Eloklah menyimpan sikit k, cut la perbelanjaan mana yang tak perlu tu.. Berjimat cermat tu kan amalan mulia..Tapi jangan takut nak dapat anak plak, sebab takut jatuh miskin la plak katenya! Yakin lah dengan ALLAH. Setiap anak telah disediakan rezekinya oleh ALLAH. Marilah kita sama-sama meramaikan UMAT NABI MUHAMMAD saw. AMIN.

:)

P/S : ibu pun tengah berusaha nak menambahkan ahli keluarga ni... hehehe
kita usaha sama-sama ye ayah... :)

Friday, June 18, 2010

Hobi Baru AiDiL

Baru2 ni AiDiL dah dapat hobi Baru... bagus2 tapi agak merisaukan.. kalu nenek dan ibu dah tak kasi.. pandai dier tukar cara nak dapat kan favourite place dier... contohnyer macam nie...

AiDiL : bu..bu.. wuah.. wuah... (ibu.. buah..)

Ibu : aidil nak buah ape? xpayah la.. td kan dah makan buah..

AiDiL : nak...! bu... wuah..
(sambil menarik2 tangan ibu... nak ajak g dapur)

Ibu : jelah2.. jom2.. aidil nak buah ape?

Lalu, ibu pun membawa aidil ke dapur untuk mengambil buah... tetapi anak bujang kecik ni ada agenda lain yang tersembunyi sebenarnye... kecik dah panjang akal ni... bila ibu bukak jer favourite place dier... terus dengan jayanye dier melepakkan dirinye di situ...

ini lah tempatnye....




Tarra.. seronok duk kat sini... sejuk..


saya minum air soya


tgk stokin saya lain2.. hehe


sedap.. awak nak tak?


Ini lah hobi baru AiDiL... suka sangat dier duduk kan peti ais ni.. sejuk agaknyer.. tambah2 lagi
kalau masa tengah hari.. inilah benda yang suke dier buat... risau jugak, tapi kena temankan dier
la plak.. AiDiL duduk dalam peti ais ibu duduk kat depan peti ais.. dah macam port baru
melepak
plak.. ada sesiapa nak join kami berdua?? jom la kita sama2 lepak kat depan PETI AIS..


Saturday, June 12, 2010

Hikmah Penyusuan Susu Ibu

Discrete Breastfeeding - Baby Nursing Photo

susu ibu adalah susu yang "TERBAIK" untuk bayi.


Aku rasa seorang ibu harus memberi yang terbaik untuk anaknya. Melalui pengalaman sendiri, pada mulanya aku juga rasa ragu dengan kemampuanku sendiri.. Dalam hati sentiasa bertanya pada diri sendiri....
Boleh ke aku susukan anak ku nanti?
kalu takde susu nanti macammane?
kalau dier tak kenyang?
kalau nak menyusu depan orang macammane? malu.. segan..

Dan bermacam2 soalan lagilah yang timbul...
Tambahan pula aku tiada sumber terdekat untuk dirujuk atau dijadikan role model.. keluarga pada mulanya tak menyokong niatku untuk fully breastfeeding anakku.. tapi disebabkan aku ni degil,keras kepala dan tak makan saman.. hehe.. aku terus kan niatku yang murni tu... o____0

Aku ingat lagi pengalaman pertamaku menyusukan Aidil.. memang agak mengelabah aku dibuatnye. Bayangkan aku memang takde pengalaman langsung, yang ada cume teory yang belum dipraktik kan yang aku dapat dari sumber2 pembacaan.. berpeluh2 aku dibuatnye bila aidil tak dapat menyusu dengan lancar.. mungkin caraku salah @ aidil belum pandai menyusu dengan baik.. Aidil menangis mungkin marah dan lapar.. lagilah aku makin panik.. tapi aku kuatkan semangat dan berdoa dalam hati.. aku rasa hampir sejam aku bertungkus lumus menyusukan anakku.. dan akhirnya aku berjaya.. Aidil pun sambung tidur selepas kekenyangan.. aku rasa sangat bahagia menjadi seorang ibu... hatiku berbunga2.. rasa sakit selepas bersalin pun dah tak rasa (sekejap jelah pastu sakit balik..hehe).. Tapi memang bestlah.. pengalaman camni takkan dapat rasa kalau kasi anak kita minum susu lembu a.k.a formula kan?

Sebab itu aku amat2 menyokong penyusuan susu ibu.. Berbaloi2... sekarang aidil dah berumur 1 tahun 8 bulan 4 minggu 1 hari, dan dier masih menyusu dengan ku... sekarang dah tak susah macam first time susukan dia.. macam2 cara dah dier tunjuk masa menyusu.. menonggeng pun boleh menyusu.. Mudah jer, tak perlu dibancuh, tak perlu botol and its so natural and ready made...

Hubungan anak dan ibu pun amat rapat, walaupun ibu bekerja.. Aidil kalau aku sampai je kat rumah dier terus happy dan buat muka comel sambil tarik tangan aku ajak baring nak menyusu.. dan ia amat menbahagiakan.. rasa hilang semua penat bila tengok gelagat dia.. its a wonderful feeling..

“Mengikut kajian, ibu yang menyusu sekurang-kurangnya enam bulan pertama selepas kelahiran akan lebih langsing berbanding ibu-ibu yang tidak memberi susu badan kepada bayi mereka."

Aku amat suka membaca statement diatas.. dan ianya memang betul kerana penyusuan susu ibu memang membantu menurunkan berat badan selepas bersalin.. tak perlu susah2 ber diet kan.. hehehe..Memang banyak hikmahnye memberi anak kita susu ibu.. sekurang2nye berilah pada masa 6 bulan pertama.. Pengalaman akan mengajar manusia menjadi lebih baik dari sebelumnyer.. Dan pengalaman jugalah guru yang terbaik dalam mengajar kita menghargai hidup ini.... yang entah bila akan berakhir, tiada siapa yang tahu...

Cute Icons

Baby Blinkies



Tuesday, May 11, 2010

Tips2 MenDiDik AnaK2


Selami fikiran anak ketika mendidik


Bergelar ibu bapa sekali gus memberikan kita satu jawatan sebagai pendidik. Dapatkan kupasan erti sebenar mendidik zuriat.

Ibu bapa yang bertanggungjawab mencorakkan setiap anak mengikut acuan masing-masing. Mendidik anak perlu dengan pengetahuan keibubapaan. Amalan meniru cara didikan keluarga yang dianggap cemerlang tidak semestinya sesuai dengan keluarga sendiri.

Didikan paksaan dan arahan bukanlah bukti kejayaan membentuk peribadi insan yang mulia. Setiap anak berhak menikmati zaman kanak-kanak mereka secara semula jadi mengikut fitrah yang sepatutnya.

Malah Imam Al-Ghazali pernah menyatakan: "Hendaknya anak kecil diberi kesempatan bermain. Melarangnya bermain dan menyibukkannya dengan belajar terus akan mematikan hatinya, mengurangi kecerdasannya dan membuatnya jemu terhadap hidup, sehingga dia akan sering mencari alasan untuk membebaskan diri daripada keadaan sesak itu."

Nyata dan jelas sekali bahawa di usia kanak-kanak mereka tidak sewajarnya dipaksa melakukan perkara-perkara yang membebankan mereka. Memaksa mereka belajar sepanjang masa bukan akan membuatkan mereka bertambah bijak tetapi ditakuti boleh mengganggu tumbesaran normal mereka kerana terlalu tertekan.

Sewajarnya biarlah anak-anak melalui zaman kanak-kanak mereka dengan belajar sambil bermain, menerokai dunia mereka dan melakukan apa yang mereka suka asalkan tidak membahayakan diri sendiri dan orang lain selain memberi faedah kepadanya bahkan ia tidak melanggar ajaran Islam.

Namun demikian persaingan yang semakin sengit pada masa kini membuatkan segelintir ibu bapa tidak mahu memahami aspek didikan anak-anak menjadikan anak sendiri keliru mengenai kehadirannya dalam sebuah keluarga.

Ibu bapa yang gemar mengarah selalunya berpunca dari ibu bapa yang tidak bersedia menimbang anak menyebabkan kehadiran mereka dianggap tidak penting, sementara ibu bapa yang gemar menyekat cenderung mengongkong apa yang dilakukan anak hingga menyebabkan segala tindakan dilakukan anak-anak, semuanya tidak betul malah mudah menghukum.

Seharusnya ibu bapa mempunyai ciri membimbing dan memberi tunjuk ajar pada anak-anak dan hanya menghukum apabila mereka berbuat silap tetapi memberi kebebasan apabila perlu.

Biarpun ada sesetengah pendapat mengatakan anak-anak perlu selalu dimarahi kerana jika tidak mereka tidak belajar. Sebenarnya, memang mereka boleh dimarahi tetapi marah perlu diiringi kemahiran kerana jangan sampai anak menyangka ibu bapa marah kerana membencinya, bukan marah kerana ingin membetulkan kesilapannya.

Biarpun ada anak yang kelihatan selamba dan bersahaja apabila dimarahi tetapi jangan terkejut kerana ada segelintir yang menyimpan dendam pada ibu bapa hingga dewasa.

Kesan buruk

Didikan yang kurang sempurna sudah pasti membawa kesan buruk kepada anak-anak membabitkan keyakinan diri yang rendah hingga dia akan ketinggalan dalam kelas dan mempunyai masalah disiplin.

Sebaliknya didikan sempurna mampu merapatkan hubungan kekeluargaan serta melahirkan anak yang ceria dan cemerlang, serta yakin terhadap kemampuan diri kerana sering diberikan sokongan moral.

Oleh itu, hukuman fizikal yang hanya menyakitkan tetapi kurang berkesan perlu dikurangkan dalam mendidik anak-anak. Andai mereka melakukan kesilapan dan perlu didenda, jelaskan kesilapan yang mereka lakukan dan kenapa mereka didenda.

Sememangnya tujuan hukuman diberikan adalah untuk pengajaran tetapi setiap hukuman yang dijatuhkan ke atas anak-anak perlu diberi perhatian iaitu jangan marah mereka ketika kita berada dalam keadaan marah, jangan mengherdik mereka di hadapan orang lain atau kawan-kawannya kerana ia akan memalukan anak dan memberi kesan buruk, jangan juga marahkan mereka kerana dirinya tetapi marahkan kesalahan yang mereka lakukan. Beritahu anak yang anda tidak suka dan marah dengan kesalahan yang dia lakukan bukan dirinya.

Sedar atau tidak, kebanyakan ibu bapa berharapkan anak mereka sempurna dari segala aspek tanpa mengambil kira mereka juga bukan manusia yang sempurna apatah lagi anak itu dibentuk oleh didikan ibu bapa. Maka terimalah anak seadanya dan dalam masa yang sama didik mereka menjadi seorang insan yang mengikut kata kerana hormatkan ibu bapa dan bukan kerana takutkan ibu bapa.


Sumber : Majalah PA&MA

Monday, May 10, 2010

SeLaMaT Hari Ibu " Mak"......

Selamat Hari Ibu untuk Emak ku "Pn Wan Robeah"
"Cheq sayangggggggggggg mak sesangatttttttttt!!!!!..... tiada sesiapa yang boleh menggantikan tempat mak dalam hati cheq.... "
segala susah payah mak dari melahirkan, membesarkan,mendidik,menyekolahkan & segala2nye tak dapat di balas.. kasih sayang seorang ibu tiada tandingannye.. perasaan itu amat mahal harganye... sekarang bila aku dah ada anak sendiri br aku paham perasaan seorang ibu... jaga dan sayangilah ibu kita selagi dia masih ada.... hargailah dia sepanjang masa... seorang ibu tak mengharapkan hadiah mahal2, penghargaan anak2 dan kasih sayang anak2 pun sudah memadai...


Tak lupe jugak Untuk Ibu Mertuaku " Pn. Jamilah"... selamat hari ibu...
semenjak dah kahwin, aku dah dapat extra 1 ibu... hehehe... (suke2..) walaupun hanya mak mertua... itupun kita ibu kite jgk kan...

Thursday, April 29, 2010

"Mohammad Aidil Zaqquan" buah hati Ibu


Tarra... Inilah anak kesayangan ku..

Ada gaya model x? huhu.. kecik2 dah pandai bergambor... zaman2 kiter kecik dulu..gambo cecomot jer muke.. bebudak zaman sekarang advance you..


tengok ape tu?


seksi la..


vroomm.. vroomm...

alhamdulilah, ibu bersyukur sangat2 anak ibu sekarang dah sihat.. untuk info. my son ni mengidap "Eczima" ianya sejenis penyakit kulit yang agak kronik.. simptom2 nye, kulit akan terlampau kering @ kemerah2an dan berair di seluruh badan serta akan menyebabkan kegatalan yang melampau.. kalau dibiarkan digaru boleh sampai berdarah2.. dier kena masa umur 3 bln sampailah 1 thn 4 bln brla baik cam skarang ni.. kalu diingatkan masa dier sakit dulu, mmg sedih sgt, tak sampai hati tgk si kecik tu menanggung sakit camtu, kalu boleh tukar tempat dah lama ibu amik sakit tu... biarlah anak ibu sihat sentiasa... Amin..